Emma befaller:

berätta om buggen, berätta om buggen!

Svar: Nisse och jag kommer dit, nervösa som fån. Det första som händer är att handledaren, som för övrigt visade sig vara en av mina gamla praktikhandledare från gymnasiet, säger "Ställ er med er partner". Vi parar ihop oss fint och är glada för att få vara tillsammans. "Bra, nu tar alla killar ett steg framåt". Hejdå Nils, hej främmande man.

Vi gick och övade takt i en cirkel, övade övergångar (hålla takten samtidigt som killen eller tjejen byter sida) och lärde oss att killen bestämmer (DÄR).

Vi gick in på grundstegen, lärde oss stega och hålla takt samtidigt som ledarna skrek SKIFTA (sidbytet) och FRAM (killarna går ett steg framåt och byter tjej). Vi bytte parters var femte minut typ.

Efter grundstegen lärde vi oss "bullen". Killen och tjejen håller varandra i händerna, tjejen vevas in i killens famn och gör ett baksteg och så ut igen. Ledarna skrek hela tiden fram så att alla fick dansa med alla, dessutom var det två extra tjejer så vi fick dansa själva eller med ledarna ett par gånger. En av dem sa till mig "du har bra takt och du håller din position bra, men du verkar väldigt nervös?" "Eh, hehe, jag? Nääe, hehe, det.. eh.. hehe.. tror jag inte?". HOST.

Efter lite övande tyckte ledarna att vi kunde bullen, vilket var allt de hade tänkt att vi skulle lära oss den första gången. Men eftersom vi var snabblärda lärde vi oss en annan snurr där killen lyfter ena handen, släpper andra och låter tjejen själv snurra. Denna hade jag problem med för jag fick inte fotarbetet och takten att gå ihop samtidigt som jag skulle runt. Men Nisse och jag ska öva hemma!

Lektionen avslutades med att ledarna hade en uppvisning och visade allt vi skulle klara efter tio lektioner, och jag började fundera på om de inte var lite dumma trots allt. Men det är kul, en sjuhelsikes utmaning och jag längtar till nästa onsdag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0