Kärlek

Jag älskar böcker. Bra böcker. Riktigt fängslande magiska hänförande obegripligt underbara böcker. Sådana böcker älskar jag, jag älskar dem av hela mitt hjärta.

Mest av allt älskar jag hur alla sinnen sveps med i en riktigt gripande bok. Att man kan tycka sig känna dofter, se personerna och känna allt de känner, vidröra vad de vidrör och bilda sig en ny verklighet, ett parallellt universum.

Att öppna en bok är som att öppna en dörr. Man kliver in i en annan värld, man blir en fluga på väggen, får se alla perspektiv, känna alla känslor, skapa en djupare förståelse för allt och alla. Det är magiskt.

Själva självet, jaget, försvinner för en stund. Världen som jag känner upphör att existera, enbart för att utbytas mot något bättre där allt kan hända. När känslorna blir för intensiva kan man stänga boken, stänga dörren till det universum man inbjudits till.

Egentligen är det nog det som är det magiska. Att för en stund få vara en annan, känna en annans känslor och vara i en annan värld. Man väljer själv för hur lång visiten blir. Blir det övermäktigt kan man avsluta, gå ifrån och komma tillbaka när man är redo. Magin ligger i flykten och det egna valet. Jag älskar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0