Att köpa lamppropp

Jag skulle köpa en lamppropp så vi Ä N T L I G E N kan få upp en taklampa i sovrummet, så jag åker till Cheapy och hittar hundra varianter. Jag var ganska säker på att jag skulle ha den som det stod "LAMPPROPP 2-POL  OJORDAD" på, men ringde Nisse för att vara helt säker.

Eftersom jag inte är helt hemma i detta språket så bestämde jag mig för att ta det på mitt sätt, framför allt för att undvika att få ett asgarv i örat följt av livslångt hån om jag skulle säga fel.

Jag: Hej, jag står här bland lampgrejemojerna.
(här upptäcker jag att ett affärsbiträde står en meter från mig och börjar snegla åt mitt håll).
Nils: Okej.
Jag: Eh, ska den ha två eller tre sånna pluppar?
(här ser jag i ögonvrån hur hon börjar småle)
Nils: Två. Den ska vara lite avhuggen med.
Jag: Ja, ska den vara sådär halvmånig.
(
leendet blir bredare)
Nils: Mm.
Jag: Jordad eller ojordad?
(Där fick hon, tänkte jag när biträdet gick iväg, jag kunde några fina ord jag med).
Nils: Ojordad.

Jag visste precis vad jag skulle ha. De var ju precis det jag sa. Och jag har glatt ett affärsbiträde, det kan jag vara stolt över.  Nu ska jag baka, gullig som jag är ringde jag Nils och frågade vilka hans favoritkakor är - schackrutor it is. Plus en egen variant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0